Zoeken
  • margreet van dessel

HET WEERBERICHT VOOR DE VOLGENDE DAGEN :

VEEL ZON MET HOGE TEMPERATUREN EN EEN UV-INDEX VAN 7 - 8, afgewisseld met een onweder....

We kunnen dit weekeinde dus volop genieten van de zon... MITS WE ONS VOLDOENDE BESCHERMEN TEGEN DE ULTRAVIOLETTE STRALIN G!!!!


We kennen 3 soorten UV-stralen : UV-A, UV-B en UV-C.

Ultraviolette straling wordt door de dampkring om de aarde voor het grootste deel tegengehouden. De ozonlaag speelt hierbij een belangrijke rol. UV-C bereikt hierdoor het aardoppervlak niet. Ook een groot deel van de UV-B straling wordt tegengehouden door de dampkring. UV-A daarentegen dringt gemakkelijk door tot op de aarde.


De UV-index is een maat voor de intensiteit van de ultraviolette straling afkomstig van de zon. Hoe hoger de UV-index, hoe gevaarlijker het is om onbeschermd in de zon te blijven.


Negatieve effecten van UV-A op de huid :

- dringen door tot in de lederhuid - dragen bij tot het ontstaan van huidkanker - versnellen het verouderingsproces in de lederhuid - veroorzaken actinische veroudering - veroorzaken zonneallergie


Negatieve effecten van UV-B op de huid :

- dringen in tot net onder de basaalcellen van de opperhuid en beschadigen de basaalcellen en hun DNA - veroorzaken erytheem (roodheid) en verbranding - veroorzaken pigmentvlekken en actinische veroudering - veroorzaken huidkanker.


Bij huidkanker speelt een cumulatief effect een rol: de uren zon worden opgeteld en afgetrokken van ons zonnekapitaal. Het zonnekapitaal is de hoeveelheid straling die we zonder risico's kunnen verdragen, dat is voor iedereen verschillend. Iemand met een bleke sproetenhuid kan minder zonneschade neutraliseren dan een mediterraan type. Ook een rijpere huid is bijgevolg extra gevoelig voor zonneschade.



Enkele preventieve tips :


- Vermijd de zon tussen 12 en 15u. - Laat kinderen speciale zonnekledij dragen - Breng 20 minuten voor je in de zon gaat een goede zonnebrandcrème aan op alle blootgestelde lichaamsdelen - Smeer je na het zwemmen terug in met zonnebrandcrème - Blijf jezelf beschermen, ook al zie je bruin of heb je al zonnebrandcrème gebruikt - Vermijd langdurig zonnebaden. Doe je dat toch, smeer dan minstens iedere 2 uur terug een zonnebrandcrème. Misbruik de bescherming van de crème niet om langduriger te zonnebaden. - Drink steeds voldoende water, zeker wanneer het warm weer is, wacht daarvoor niet totdat je dorst krijgt - Gebruik een KWALITATIEF GOEDE zonnebrandcrème!!!




6 keer bekeken

Recente blogposts

Alles weergeven
  • Facebook Social Icon

©2019 by Margreet Van Dessel Gezondheidspraktijk. Proudly created by Boosted by Sofie